26 / 03 / 2020
Cancelled: відпустка закордоном.
11 березня 2020 року Всесвітня організація охорони здоров’я офіційно назвала коронавірус COVID-19 пандемією загальносвітового масштабу.
В цей же день Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 211 «Про запобігання поширенню на території України корона вірусу COVID-19», якою з 12 березня по 03 квітня 2020 року на усій території України було встановлено карантин.
Вчора, 25 березня 2020 року, Уряд на 30 днів, тобто до 24 квітня 2020 року, запровадив на всій території України режим надзвичайної ситуації.
Сьогодні, 26 березня 2020 року, я згадала, що саме цього року вирішила спробувати пресловуте «раннє бронювання» і запланувала відпустку в Іспанії. Та чого вже гріха таїти, не просто запланувала, а навіть оплатила 30 % від вартості майбутньої поїздки.
Що ж робити у випадку, коли через карантин зірвалася Ваша подорож у відпустку або ж на травневі «святкові» вихідні або просто на концерт улюбленого виконавця?
Почнемо з першої ситуації.
Крок 1. Знайти договір, який Ви підписали із турагентом / туроператором і прочитати його.
У кожному договорі про надання туристичних послуг є розділ про обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини).
Саме у цьому розділі Ви знайдете пункт на зразок наступного: «… Сторони звільняються від майнової відповідальності за невиконання зобов’язань, передбачених Договором, при виникненні форс-мажорних обставин…».
На випадок, якщо пандемії та / або карантину не буде в переліку форс-мажорних обставин або навіть більше, цілого розділу про форс-мажорні обставини не знайшлося, стаття 617 Цивільного кодексу України передбачає, що особа, яка порушила зобов’язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або непереборної сили.
В свою чергу ч. 2 ст. 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні» надає наступне визначення форс-мажорних обставин: форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об’єктивно унеможливлюють виконання зобов’язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов’язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.
І якщо Ви вже прочитали свій договір, то згадка у попередньому абзаці про торгово-промислові палати в Україні не має Вас дивувати, адже, скоріш за все, у договорі Ви знайшли пункт на зразок «… Сторона, для якої створилася неможливість виконання прийнятих на себе зобов’язань, внаслідок дії форс-мажорних обставин, зобов’язана в письмовій формі повідомити іншу Сторону про час настання, можливу тривалість та вірогідну дату припинення дії даних обставин, підтвердивши наявність дії форс-мажорних обставин відповідними документами (довідками торгово-промислової палати і т.д.)».
Повертаючись до ситуації, коли такого розділу або пункту не має, нагадую, що законодавець теж просить нас довести причинно-наслідковий зв’язок між порушенням та непереборною силою, тобто між скасуванням поїздки та, наприклад, карантином.
Таким чином, контрагента потрібно повідомити про настання форс-мажорних обставин та про нашу неможливість у зв’язку із цим виконати взяті на себе зобов’язання. Підтвердити відповідний факт необхідно довідкою торгово-промислової палати (якщо про це прямо зазначено у договорі) або посиланнями на відповідне рішення Уряду.
Інше запитання: яка із сторін договору повинна це робити, хто не може виконати взяті на себе зобов’язання: ми чи турагент / туроператор?
Отже, час виходити на зв’язок із турагентом / туроператором.
Крок 2. Зв’язатися із турагентом / туроператором.
На даному етапі важливо розуміти, що саме Ви хочете отримати від контрагента.
Наразі туроператори активно пропонують перенести дати поїздок або ж навіть змінити країну, яку Ви хочете відвідати.
Якщо один із таких варіантів Вас влаштовує, то варто подбати про те, щоб або договір було розірвано без штрафних санкцій і підписано новий на не менш вигідних для Вас умовах або ж в уже підписаний договір було внесено необхідні зміни шляхом підписання додаткової угоди до нього.
У випадку, якщо Ви все-таки хочете розірвати договір та повернути сплачені кошти, шукайте у тому самому розділі пункт про те, що «… При настанні будь-якої вищевказаної форс-мажорної обставини, за згодою сторін, дія чинного Договору або подовжується, або переноситься, або припиняється».
Отже, ми з’ясували, що «за згодою сторін … Договір … припиняється», однак на яких умовами і як бути зі штрафними санкціями.
Крок 3. Розібратися зі штрафними санкціями.
З одного боку, на період дії карантину в Україні та / або країні-призначення виконати взяті на себе зобов’язання не зможе в першу чергу турагент / туроператор.
Якщо штрафні санкції за таке невиконання умов договору із турагента / туроператора ми стягнути не зможемо (за умови пред’явлення ним довідки Торогово-промислової палати України), то про повернення сплачених коштів можна вести переговори, оскільки у договорі скоріш за все є пункт щодо «відшкодування вартості ненаданих туристичних послуг».
Крок 4. Бути готовими до несподіванок.
Не варто забувати про те, що у ситуації що склалася, туроператори / турагенти зазнають значних збитків. Варто бути готовими до несподіванок.
Цілком можливо, що у поверненні сплачених Вами коштів відмовлять або ж спробують відмовити, посилаючись на ненадання транспортних послуг перевізниками та/або ненадання готельних послуг безпосередньо власниками таких готелів.
Або ж пункти у Договорі на зразок такого «… Після отримання підтвердження та всіх необхідних документів для здійснення подорожі Туристом відмова останнім від фактичного отримання послуг не позбавляє Туроператора права на отримання оплати вартості туристичних послуг згідно замовлення» можуть бути використані туроператорами / турагентами для стягнення із Вас повної вартості подорожі (якщо мова йде про «раннє бронювання»).
І взагалі туроператор / турагент може спробувати «виставити» саме Вас в якості Сторони, яка відмовляється від виконання взятих на себе зобов’язань.
В подібних і не тільки ситуаціях рекомендуємо спілкування із туроператором / турагентом здійснювати у письмовій формі. Це стосується і пропозицій туроператора / турагента щодо зміни дат та / або умов подорожі, і повідомлень про скасування рейсів або ж броні готельних номерів, і взагалі будь-якої іншої інформації, що так чи інакше стосується Вашої майбутньої подорожі. Ідеальна форма таких повідомлень – листи за підписом належним чином уповноваженої особи туроператора / турагента. Вони можуть бути використані в якості доказів у суді. Але ймовірність отримання таких невелика. Тому можна обмежитися листуванням за допомогою електронної пошти, особливо, якщо такий спосіб комунікацій прямо передбачений у договорі.
І якщо ми вже загадали за суд, то не зайвим буде підрахувати скільки часу та коштів Ви готові витратити на спір із туроператором / турагентом.
Крок 5. Підрахувати і прорахувати все.
Правовідносини, що склалися між Вами та туроператором / турагентом регулюються положеннями чинного українського законодавства, зокрема – Цивільним кодексом України, Законом України «Про захист прав споживачів» та Законом України «Про туризм».
Таким чином, при зверненні до суду Ви будете звільнені від сплати судового збору і навіть зможете представляти свої інтереси без залучення адвоката, якщо тільки ціна позову не перевищуватиме 202 700 грн. (сто розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб).
Однак, крім фінансових затрат не слід забувати про часові. Розгляд Вашої справи у першій та апеляційній інстанції може тривати як декілька місяців, так затягнутися до року, а то і більше.
Підсумовуючи, варто зазначити, що кожна ситуація індивідуальна, проте конструктивний діалог з туроператором / турагентом в будь-якому випадку не завадить, особливо, зважаючи на той факт, що вийти із ситуації, що склалася, із мінімальними затратами – мета обох сторін.
Далі буде…