Відповідно до ст. 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів, що зобов'язані розглянути звернення й дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк.
Суди повинні мати на увазі, що у випадку, коли особа звертається до зазначених органів із заявою, у якій міститься певна інформація, і в разі, якщо цей орган компетентний перевірити таку інформацію й надати відповідь, проте під час перевірки інформація не знайшла свого підтвердження, указана обставина не може сама по собі бути підставою для задоволення позову, оскільки в такому випадку мала місце реалізація особою конституційного права, передбаченого ст. 40 Конституції, а не поширення недостовірної інформації.
Суди не встановили вказаного в п. 30.2 цієї постанови, тобто не з'ясували, чи вжив відповідач достатніх заходів конфіденційності для того, аби ця інформація не стала доступною третім особам.
Другий елемент правопорушення суди також установили, оскільки вказане випливає із самого тексту направлених листів.
Вирішуючи питання про визнання поширеної інформації недостовірною, суди повинні були визначати характер такої інформації і з'ясовувати, вона є фактичним твердженням чи оціночним судженням.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 30 Закону України "Про інформацію" ніхто не може бути притягнутий до відповідальності за висловлення оціночних суджень.
Під час розгляду цієї справи суд першої інстанції не надав окремо кожному з висловлювань, які просив спростувати позивач, а також у їх взаємозв'язку належної оцінки, а лише обмежився мотивуванням про відсутність фактичного і стверджувального характеру спірних тверджень.
Переглядаючи справу в апеляційному порядку, апеляційний господарський суд таку оцінку спробував надати, однак не проаналізував, чи можливо перевірити наведені твердження щодо відповідності дійсності; не встановив, чи наведені в інформації обставини існували взагалі; не зазначив, якими доказами, поданими позивачем такі обставини спростовуються чи поданими відповідачем підтверджуються.
Європейський суд з прав людини в рішенні "Справа "Українська Прес-Група" проти України" від 29.03.2005 р. указав (п. 41 рішення), що у своїй практиці Суд розрізняє факти й оціночні судження. Якщо існування фактів може бути підтверджено, правдивість оціночних суджень не піддається доведенню. Вимога довести правдивість оціночних суджень є нездійсненною й порушує свободу висловлення думки як таку, що є фундаментальною частиною права, яке охороняється статтею 10 Конвенції.
Дії судів у цій частині є поверховими, а висновки передчасними й такими, що зроблені з порушенням приписів ст. ст. 2, 13, 73, 74, 86, 104 Господарського процесуального кодексу України.
Формально вказати про те, що зазначені листи є запитами, чи про те, що викладена в них інформація є оціночними судженнями, недостатньо. У контексті викладеного суди мали б установити, чи є особи, яким було адресовано вказані листи, компетентними для перевірки інформації, що містилася в них.
Крім того, суди не надали належних обґрунтувань доводам позивача про те, що інформація, яка міститься в листах, має стверджувальний характер, на підтвердження чого він (позивач) подавав також висновок експерта, який проігнорували суди.
Так, суди вказали, що в матеріалах цієї справи немає доказів, так званих репутаційних втрат, чи інших доказів того, що поширені відомості перешкоджатимуть позивачу повно та своєчасно здійснювати немайнове право.
Однак у цій частині суди повинні враховувати, що йдеться про захист немайнового права і у вирішенні питання наявності "репутаційних втрат" слід виходити із сутності самого поняття "ділова репутація".