Положеннями пункту 3 Прикінцевих положень Закону України від 28 грудня 2014 року No 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі — Закон No 71) установ- лено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців здійснюються контролюючими органами.
Застосовуючи словосполучення «контролюючі органи» у наведеному вище пункті 3 Прикінцевих положень Закону No 71, законодавець не визначив, на які саме контролюючі органи поширюються встановлені обмеження.
При цьому пункт 3 Прикінцевих положень Закону No 71 не є зміною чи доповненням до Податкового кодексу України. Відповідно відсутні правові підстави вважати, що застосоване у ньому поняття контролюючих органів необхідно розуміти в значенні, наведеному в пункті 41.1 статті 41 Податкового кодексу України, згідно з яким контролюючими органами є виключно органи Державної фіскальної служби України, як центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Таким чином, вимоги пункту 3 Прикінцевих положень Закону No 71 стосуються всіх без винятку контролюючих органів.
Виходячи з наведеного та враховуючи приписи законодавства, якими визначений правовий статус та коло повноважень Держпраці України, можна зробити висновок, що Держпраці України є контролюючим органом в розумінні норми пункту 3 Прикінцевих положень Закону No 71.
Крім наведених положень пункту 3 Прикінцевих положень Закону No 71 у цій нормі передбачено, що у 2015–2016 роках контролюючий орган має право без отримання дозволу Кабінету Міністрів України перевіряти лише ті підприємства, обсяг доходу за попередній календарний рік яких становить більше 20 мільйонів гривень, або ж за заявкою суб’єкта господарюван- ня щодо його перевірки, згідно з рішенням суду або згідно з вимогами Кримінального процесуального кодексу України, крім винятків, передбачених пунктом 3 Прикінцевих положень Закону No 71.
Як передбачено у листі Державної фіскальної служби України від 28 січня 2015 року No 2463/7/99-99-22-02-04-17 «Про окремі питання проведення перевірок у 2015-2016 роках», при аналізі питання щодо наявності наведених у пункті 3 Прикінцевих положень Закону No 71 обмежень та визначення обсягу доходу за попередній календарний рік для суб’єктів господарювання — юридичних осіб, їх відокремлених підрозділів та представництв нерезидентів доцільно використовувати дані декларації з податку на прибуток за попередній рік. До настання граничного терміну подання платниками податків декларацій з податку на прибуток за попередній рік можливим є використання даних декларації з податку на прибуток за відповідні звітні періоди відповідного року (у разі їх подання платником податків відповідно до пункту 57.1 статті 57 Податкового кодексу) або за попередній календарний рік, за який подано податкову декларацію, в якій платником податків визначено обсяг доходу.
З бухгалтерської довідки про дохід підприємства за 2015 рік, податкової декларації підприємства за 2015 рік (копії додаються) вбачається, що обсяг доходу підприємства у 2015 році становив менше 20 мільйонів гривень, а тому на підприємство поширюється запроваджений пунктом 3 Прикінцевих положень Закону No 71 мораторій на проведення Держпрацею України перевірок.
Водночас Держпраці України не надано до повідомлення документів, а також не зазначено у самому повідомленні посилань на документи, які б свідчили про надання дозволу Кабінетом Міністрів України на проведення перевірки підприємства, звер- нення підприємства із заявкою щодо його перевірки, наявність відповідного рішення суду або підстав для проведення перевірки, визначених Кримінальним процесуальним кодексом України.
Таким чином, враховуючи обмеження, встановлені Законом No 71, у Держпраці України відсутні правові підстави для проведення на підприємстві перевірки.
У зв’язку з наведеним, просимо переглянути правомірність наказу про проведення перевірки підприємства. У разі якщо Держпрацею України цього зроблено не буде, підприємство вимушене буде НЕ допустити посадових осіб до проведення перевірки і навіть більше — звернутись за захистом своїх прав до суду, адже у спірних правовідносинах уже мається відповідна судова практика, яка свідчить на користь підприємства.
Керівник підприємства /Підпис/ Ініціали, прізвище
Щодо надсилання листа. Якщо є можливість, краще передати такий документ органам Держпраці України нарочним (власноруч). Це дасть можливість отримати відповідну відмітку від Держпраці про отримання документа.
По материалам: Все про охорону праці (стр. 23-24)
Полная версия статьи